imbir- biegnij pozdrowie

IMBIR

Imbir jest jedna z tych przypraw korzennych, która powinna towarzyszyć nam w kuchni każdego dnia. Ze względu na swoje szerokie działanie prozdrowotne nazywana jest cudem natury. Większość osób już wie, że ma działanie rozgrzewające, więc obowiązkowo gościć w naszym jadłospisie od września do marca. Postaram się dzisiaj Was przekonać, że warto po nią sięgać również w okresie wiosenno-letnim. Na szczęście imbir jest coraz bardziej dostępny (kupić go można już nie tylko w warzywniakach, ale i w każdym supermarkecie), jego cena nie jest wysoka i dostępny jest przez cały rok. Najczęściej spotykany jest w postaci świeżej (korzeń) i sproszkowanej. Obydwie wersje mają niezwykle szerokie zastosowanie, ale nieco odmienny smak. Mielony króluje jako dodatek do deserów: ciast, ciasteczek, zapiekanych owoców itd. Surowy najczęściej wykorzystywany jest do nalewek, syropów, herbat, mięs, pasztetów, zup. Imbir surowy powinniśmy obierać (tj. zeskrobać skórkę łyżeczką). Aby cieszyć się jego świeżością jak najdłużej, przechowywać go należy w lodówce owiniętego w plastikową torebkę.

Świeży imbir zawiera (100g):

– wartość energetyczna 79 (kcal) ,

– tłuszcz 0,8 g (kwasy tłuszczowe nasycone 0,2 g, kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,2 g, kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,2 g),

– sód 13 mg,

– potas 415 mg,

– węglowodany 18 g,

– białko 1,8 g,

– błonnik 2 g,

– wapń 16mg,

– witamina C 5 mg,

– żelazo 0,4 mg,

– witamina B6 0,2 mg.

imbir

Dlaczego warto sięgać po imbir:

– skutecznie pomaga przy przeziębieniach i katarze – związki chemiczne zawarte w imbirze podnoszą odporność naszego organizmu. Ma również działanie napotne, co pomaga oczyścić organizm podczas gorączki. Pomaga również udrożnić i oczyścić zatoki. Badania wykazują, że ma znacznie silniejsze właściwości antybakteryjne niż niejeden z antybiotyków.

– działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo – przynosi ulgę stawom, ale sprawdza się również przy łagodzeniu objawów PMS i migreny.

– działa przeciwobrzękowo – olejki zawarte w korzeniu działają moczopędnie.

– poprawia koncentrację- poprzez poprawę ukrwienia mózgu,

– łagodzi mdłości – sprawdza się u kobiet w ciąży, podczas chorób lokomocyjnych, czy też morskich. Przeciwdziała również wymiotom po narkozie lub chemioterapii. Imbir stosowany jest też na niestrawność.

– ułatwia trawienie- pobudza wydzielanie śliny i soku żołądkowego co w znaczny sposób łagodzi skutki przejedzenia.

– obniża poziom cukru we krwi – w ostatnim czasie zaczęły pojawiać się badania wskazujące na zależność spożycia imbiru, a obniżony poziom cukru.

– rozgrzewa organizm- pobudza krążenie we krwi.

– działa przeciwrakowo – zawiera substancje, które zwalczają komórki rakowe i zapobiegają powstawaniu nowych. Posiada dużą ilość antyoksydantów, które usuwają wolne rodniki. Hamuje rozrastanie się niektórych komórek rakowych (np. raka piersi), nie wpływając jednocześnie na rozwój zdrowych komórek.

– pomaga w walce ze złym cholesterolem- zmniejsza agregację płytek krwi, przez co zapobiega powstawaniu skrzepów we krwi.

– wspomaga odchudzanie – zaczynając od wspomagania trawienia, poprzez przyspieszenie metabolizmu, aż po zmniejszenie łaknienia.

– dobry na wzdęcia- działa wiatropędnie, przez co łagodzi wzdęcia.

– wspomaga walkę z cellulitem- poprawia metabolizm komórek i krążenie krwi, przez co działa wyszczuplająco.

– odkwasza organizm,

– hamuje reakcje alergiczne.

Mam nadzieję, że tym wpisem zachęciłam Was do częstszego sięgania po jedną z najzdrowszych przypraw świata. Należy jednak pamiętać, że ma on działanie drażniące i osoby cierpiące na przewlekłe choroby układu pokarmowego nie mogą używać jej bezkarnie.

imbir

WAŻNE DLA OSÓB AKTYWNYCH FIZYCZNIE!

Imbir ma szczególne znaczenie dla osób uprawiających sport. Chociażby dlatego, że redukuje ból mięśni po wyczerpujących ćwiczeniach, działa przeciwobrzękowo i przeciwzapalnie. Najpopularniejszym i najprostszym sposobem na wykorzystanie imbiru jest oczywiście herbatka ze świeżo startym korzeniem, miodem i cytryną. Polecam również (szczególnie biegaczom), przy oznakach zmęczenia stóp kąpiel z wykorzystaniem tej przyprawy. Do miski wsypujemy 2 łyżki sproszkowanego imbiru, zalewamy gorącą wodą. Po wymieszaniu należy znużyć stopy, do wysokości kostki (lub troszkę wyżej). Taka kuracja zapewne przyniesie upragnioną ulgę i rozgrzeje stopy przed zaśnięciem.

 

imbir
imbir

Dodaj komentarz